ورود به سایت

نام کاربري



کلمهء عبور



    


حدیث روز
مؤمن برادر مؤمن است، او را دشنام نمی دهد، از او دریغ نمی کند، و به او گمان بد نمی برد.

 

بحار الانوار، دار احیاء التزا العربی، جلد 75

 



خبرنامه ایمیلی





تاریخ انتشار : یکشنبه 12 آبان 1392

به گزارش روابط عمومي جهاد دانشگاهي استان فارس همايش استاد سخن، نكوداشت سعدي شيرازي توسط معاونت فرهنگي جهاد دانشگاهي فارس از چهارم تا هشتم آبانماه 92 در شيراز برگزار شد.

 

به گزارش روابط عمومي جهاد دانشگاهي استان فارس همايش استاد سخن، نكوداشت سعدي شيرازي توسط معاونت فرهنگي جهاد دانشگاهي فارس از چهارم تا هشتم آبانماه 92 در شيراز برگزار شد.

در اين همايش پنج روزه، برپايي نمايشگاه پرده‌خواني حكايات شيخ اجل، نمايشگاه تايپوگرافي آثار سعدي، نمايشگاه تصوير‌سازي حكايات سعدي، نمايشگاه سفره هاي ابواسحاق اطعمه شيرازي، نمايشگاه شيراز‌نامه و نمايشگاه نسخ خطي شيخ‌اجل، در محل حوزه هنري فارس، آرامگاه سعدي، موسسه آموزش‌عالي هنر، نگارخانه ملي و دانشگاه شيراز به مدت يك هفته برگزار شد و مسابقه دانشجويي مشاعره بر اساس آثار سعدي كارگاه آموزشي تايپوگرافي حكايات سعدي، كارگاه آموزشي بررسي ساختاري قصه‌هاي سعدي، دوشنبه ششم و نشست علمي "چگونگي تبديل حكايات سعدي به فيلمنامه انيميشن"، روز هشتم آبانماه در سينما جوان شيراز برگزار شد، همچنين بعدازظهر روز چهارشنبه، هشتم آبانماه، نشست علمي با حضور انديشمندان، سعدي‌پژوهان و سعدي‌شناسان در تالار مصطفوي دانشگاه شيراز برگزار شد. در اين نشست مقالاتي در زمينه‌هاي تاثير نهج‌البلاغه برآثار سعدي، جمال‌پرستي سعدي و تاثير آن بر جمال‌شناسي شعر او، چگونگي تبديل حكايات سعدي به فيلمنامه انيميشن، بررسي تطبيقي اخلاق از ديدگاه كانت و سعدي، بررسي تطبيقي گلستان سعدي و حكمت‌نامه كنكويوشيدا، پشتوانه‌هاي فرهنگي و ويژگي‌هاي زباني سعدي و آداب حرب از نظر سعدي، ارايه شد.

مهندس مسعود رستگار رييس جهاد دانشگاهي استان فارس در نشست علمي تخصصي اين همايش در روز چهارشنبه هشتم آبان‌ماه طي سخناني گفت : سعدي از بزرگترين سخن‌سرايان جهان است كه هم در نظم و هم در نثر آثار ماندگاري از او برجا مانده است.

رستگار اضافه كرد: آوازه اين شاعر گرانسنگ كه در آثارش عمدتا به بيان ويژگي‌هاي الهي، انساني و اخلاقي پرداخته، در مرزهاي ايران، كشورهاي فارسي زبان و اسلامي محدود و محصور نشد، بلكه امروز در سراسر جهان، آثار او يا حداقل بخش‌هايي از آثار او به زبان‌هاي مختلف ترجمه و منتشر شده است.

وي يكي از ويژگي‌هاي سعدي را ارزش قائل شدن او براي انسان بعنوان اشرف مخلوقات دانست و گفت: آثار اين اديب سخندان همه گروه‌هاي جامعه را در بر گرفته، از پادشاه تا گدا، از مكلا تا روحاني، از اهل صداقت تا اهل نفاق و ... همه و همه را در نظر داشته و خصوصيت‌هاي آنان در آثارش مستتر است.

رستگار با بيان اينكه سعدي با الفاظي زيبا و بشكلي هنرمندانه، سنت‌ها و ديدگاه‌هاي مختلف را بيان كرده و درس‌هاي بسياري به انسان مي‌آموزد، خاطرنشان كرد: متاسفانه در سال‌هاي اخير اقبال كمي به آثار سعدي خصوصا در نسل جوان ديده مي‌شود.

وي يكي از دلايل اين مشكل را كم‌توجهي به معرفي دقيق و صحيح انديشه‌ها و افكار سعدي در متون و كتاب‌هاي درسي دوره‌هاي مختلف تحصيلي در مدارس و دانشگاه‌ها عنوان و اضافه كرد: شايد امروز وقت آن باشد كه سعدي‌شناسان و سعدي پژوهان خبره، حضور بيشتر و كاملتري در جامعه داشته و به تدوين و تبيين انديشه‌هاي آن انديشمند، خصوصا براي نسل جوان، بپردازند.

رستگار برگزاري نشست‌هاي تخصصي و ترغيب جوانان دانش‌آموز و دانشجو براي شركت در اين جلسه‌ها را ساز و كاري براي ايجاد انگيزه در نسل جوان دانست و گفت: شايد برگزاري مراسم‌هاي بزرگداشت، به تنهايي موجب تحقق اين خواسته و ترغيب جوانان نشود، بلكه بايد به‌دنبال ارايه مدل‌هايي هرچند در ابعاد كوچكتر، از سعدي و ديگر مفاخر بود.

رئيس جهاددانشگاهي استان فارس تصريح كرد: بايد تلاش كنيم كه جامعه غبطه ظهور و بروز نداشتن چنين انديشمنداني را در حوزه ادب و شعر و نثر فارسي نداشته باشد.

همچنين محمدرضا خالصي معاون فرهنگي جهاد دانشگاهي استان فارس در اين نشست تخصصي گفت :

سعدي شاعر است، او نه فيلسوف است و نه متكلم، نه فقيه است و نه مُحدِّث و نه نظريه‌پرداز و تئوريسين انديشه‌هاي صوفيانه؛ او شاعر است و شعر نيز گونه ها و اَشكال و انواعي دارد و از قضا او در همۀ انواع ادبي نه تنها استاد  بلامنازع است كه مبدعي است خَلاق كه در همۀ اريكه هاي سخن بر صدر نشسته است؛ و از ميان انواع ادبي، شعرِ تعليمي كه از مهمترين كاركردهاي ادب پارسي است بسياري از شاعران خرد گرا را به خود مشغول كرده و طُرفه آن كه اين قِسم از ادب، گسترده‌ترين و دراز آهنگ‌ترين نوع ادب پارسي را نيز شامل مي شود.

خالصي اضافه كرد: محققان بر اين باورند كه ادب تعليمي پارسي از مشابهان خود در ادبِ تازي و اروپايي وسيع‌تر و پُر و پيمان‌تر است و گوئي ادبيات ايران، بي آن، بي روح و جان است و خوانندگانِ ادب پارسي نيز با چنين ويژگي ادبي خو گرفته‌اند. بي هيچ‌ ترديد سعدي بر چكاد اين نوع چكامه جاي دارد، او را مي‌توان بزرگترين و مُتنفذترين معلم اخلاق عملي اين سرزمين دانست .هرچند سعدي با هر معيار و مقياس و ميزاني جايگاهي بي همتا در ادب فارسي دارد و اصالت و جَزالت سخن و عُذوبت بيان و غزارت آثار و گسترۀ نفوذ كلامش را با هيچ شاعري جز همشهري فرازمندش حافظ نمي توان سنجيد؛ اما آنچه در آثار او بيش از هر چيز ديگررُخ مي نمايد و جلوه گري مي كند انديشه‌هاي اخلاقي اوست، نه فقط براي ما فارسي زبانان كه اديبان ديگر سرزمين‌ها نيز شيفتۀ اين ويژگي بارز سعدي هستند .

او اضافه كرد: افكار اخلاقي سعدي تنها به اشعار تعليمي‌اش ختم نمي‌شود و در جاي جاي آثارش بروز و ظهور دارد حتي اشعار غنايي او هم خالي از اين لطيفه نيست .از سوي ديگر آموخته‌هاي مَدرَسي سعدي در نظاميۀ بغداد و نفوذ بسيارِانديشه‌هاي امام ابوحامدِ غزالي بر او كه سعدي، نامش را والاتر و بالاتر از ديگر انديشمندان و متفكران و با لقبِ امام مُرشد آورده غير قابل كتمان است. سعدي هرچند با فاصله اي نزديك به يك قرن ونيم از ابو حامد، به نظاميۀ بغداد، پا نهاد، اما هنوز، نظاميه از نفوذ و تأثير ابوحامد خالي نبود و آثارش همچون گذشته در مجامع علمي، ميان طلاب و دانش پژوهان زبانزد بود و از مراجع بي‌رقيب آنان محسوب مي‌شد.

خالصي گفت:  اين دانش پژوه جوان فارسي، با آن همه ذوق و استعداد و نبوغ خدادادي چگونه مي توانست مجذوبِ عذوبت بيان و جزالت اسلوب و استحكام فكر و قوّت تحليل و جسارت نقد و طهارت ضمير غزالي نشود.  سعدي تا آخر عمر تحت تأثير آثار غزالي، ماند؛ نگارنده در جاي ديگر مفضل بدين مهم پرداخته است. همين مسائل است كه سعدي را از ديگر شاعران تعليمي سراي ما كه كم هم نيستند جدا مي‌كند و او را چون تافته اي جدا بافته متمايز مي سازد.

 معاون فرهنگي جهاددانشگاهي فارس گفت: بر اساس نزديكي انديشۀ سعدي با غزالي و آموزه هاي ديني و فكري مَدرَسي او كه از خلال آثارش مشهود است به تبيين و تشريح نظام اخلاقي او پرداخت؛ و با كمي تساهل و تسامُح با ديگر مكاتيب اخلاقي به مقايسه نشست و اين مَقال بر اين اساس، سامان يافته و شكل گرفته است.

شايان ذكر است محمد برفر از اعضاي هيئت علمي جهاد دانشگاهي در كارگاه آموزشي بررسي ساختار قصه‌هاي گلستان كه در روز سه‌شنبه هفتم آبان‌ماه برگزار شد، با اشاره به این که قصه‌ها و رمانس‎های کهن را می‌توان منشاء پیدایش داستان‎های کوتاه و رمان های امروزی دانست، اظهار داشت: اگر قصه های کانتربری جفری چاوسر و دکامرون جووانی بوکاچو سرمنشاء داستان‌های کوتاه امروزی است، بخش قابل توجهی از حکایت‎های گلستان را می‌توان کهن الگوی داستان‎های مینی‎مال  یا کمینه گرای امروز دانست. این حکایات از ساختی بسیار موجز برخوردارند و به معنی واقعی کلمه، تنها یک لحظه ی کوتاه از زندگی را به نمایش می‌گذارند.

برفر با يادآوري اينكه حکایات گلستان به لحاظ صناعات داستان پردازی طیف‎های متفاوتی را شامل می‌شود، چگونه گفتن را در ادبیات داراي اهميتي بالا برشمرد و نه چه‌ گفتن.

برفر اضافه كرد: این حکایات از قصه‎های نسبتاً بلندی همچون «جدال سعدی با مدعی» در پایان باب هفتم تا اندیشه‌های حکمیانه‎ی بسیار موجز( گاه در حد دو سطر) به‎ویژه در باب هشتم، در نوسان است.

این پژوهشگر افزود: برخی از قصه‌های گلستان، دارای پیرنگی کاملاً حساب شده است؛ به این معنی که سعدی در این قصه‎ها، با یک مقدمه آغاز می کند و سپس به کشمکش و آنگاه بحران و نقطه اوج و در نهایت گره گشایی می رسد.

وی با ذکر نمونه هایی از این حکایت ها، ادامه داد: البته حکایاتی نیز هستند که از یک طرح واره فراتر نمی روند و فاقد پیرنگ به معنی واقعی کلمه هستند. این طرح واره ها، در هشت باب گلستان موجود می باشند و بویژه باب هشتم بیشتر مشتمل برهمین طرح واره ها است.

برفر با اشاره به این که به لحاظ ژانر نیز قصه‌های گلستان از تنوع دلپذیری برخوردار است، گفت: این حکایات از رمانس تا قصه هایی با ساختار مناظره و نیز مقامه را شامل می شوند.

وی ادامه داد: البته عمده قصه‎های گلستان ساختار مقامه رادارند و به لحاظ موضوع به حوزه ادب تعلیمی تعلق دارند.

این پژوهشگر و منتقد ادبی افزود: اهمیت سعدی در به کارگیری نثر مقامات، نثری متأثر از ادبیات عرب و ایجاز زبانی قرآن کریم، تا بدان حد است که به باور یکی از استادان زبان و ادبیات عرب، عنوان « مقامات سعدی» عنوان دیگری است که می توان به گلستان او داد.

برفر تأکید کرد: اگر چه نخستین بار در ادب پارسی این قاضی حمیدالدین بلخی بود که به نوشتن مقامات پرداخت، اما با تألیف گلستان، مقامات حمیدی تحت الشعاع این اثر گران سنگ قرار گرفت.

عضو هیأت علمی جهاد دانشگاهی فارس افزود: سعدی با نوشتن گلستان، نه تنها سبک نگارش را در مقامات تغییر داد، بلکه طرز تفکر و طرح داستان سازی را نیز بکلی عوض نمود. از سویی از التزام مصرانه به صنایع بدیعی چشم پوشید و تناسب دلپذیری میان فرم و محتوا بوجود آورد.

 




گزارش تصویری
انتصاب مدیر جدید روابط عمومی جهاد دانشگاهی استان فارس

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی استان فارس، مراسم تودیع و معارفه مدیر روابط عمومی این نهاد برگزار شد.
تبریک رئيس جهاد دانشگاهی فارس به نماینده ولی فقیه

رئيس جهاد دانشگاهی فارس طی پیامی انتصاب آیت‌الله لطف‌الله‌ دژكام را به سمت نمایندگی ولی فقیه در استان فارس و ...
پیام رییس جهاددانشگاهی به مناسبت روز ارتباطات و روابط عمومی

دکتر سید حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی به مناسبت فرارسیدن بیست و هفتم اردیبهشت، روز ارتباطات و روابط عمومی پیامی صادر ...
به‌دنبال درگذشت امام جمعه‌ی فقید شیراز انجام شد؛  حضور رییس جهاد دانشگاهی فارس در منزل آیت‌الله ایمانی

رییس جهاد دانشگاهی فارس و جمعی از مدیران این نهاد انقلابی با حضور در منزل آیت‌الله ایمانی، درگذشته آن عالم ...
پیام تسلیت جهاد دانشگاهی استان فارس به مناسبت درگذشت حضرت آیت‌اله ایمانی

در پی اعلام خبر درگذشت عالم مجاهد، فقیه ارزشمند، انقلابی نستوه و یار دیرین امام و رهبری حضرت آیت‌اله ایمانی ...


آمار سایت
بازدید امروز: 53
بازدید ماه:3139
بازدید کل:235079

اوقات شرعی
اوقات شرعی


خبرنامه پیامکی